Café 60

Skoldag idag  - hade mental träning på idrotten idag och började klockan nio. Sen åt jag, Linda och Lisa lunch på WKB, lyxade även till det med efterrätt - blåbärspaj med vaniljsås, mums!
Efter lunch hade vi samhällskunskap, vi hade läxförhör på demokrati och diktatur, det gick väl ganska bra (hoppas jag). Efter det var det matte, lite sudoku och geometri och till sist engelska (den lektionen var rolig men ganska flummig eftersom alla var så trötta, men kul hade vi, jag skrattade jättemycket).
Efter skolan åkte jag in till hötorget där jag träffade Linda (inte i klassen) och vi gick till Café 60, har du inte varit där så åk dit! Det är ett mysigt ungdomligt café som har öppet till typ två på natten, de har mycket att välja på och det är överkomliga priser.

Tänkte även lägga in veckans recept: Citron- och limekaka

Ingredienser

12-14 bitar Citron- och limekaka

3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula

Fyllning:
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
rivet skal och pressad saft av 1 lime och 1 citron

Garnering och servering:
1 skivad lime
1 msk florsocker
3 dl vispgrädde

Gör så här

Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Vispa ägg och socker pösigt. Rör i resten av ingredienserna till fyllningen. Häll i pajformen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt kallna. Garnera med limeskivor och sikta över florsocker. Servera med vispad grädde.

Mitt betyg: 4. En supermumsig efterrätt. Krämig och syrlig, perfekt med grädde till och även gott att kombinera med kladdkaka, då får man både det där syrliga och det söta. Det tar en tag och göra den men det är det värt!

https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-1/406709/images/2008/46814_thumb_19373828.jpg

Kommentarer
Postat av: Linda

godaste kakan asså!!:) hannisen gör den bäst. Tack för idag!

2008-02-02 @ 00:25:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0