Jag är helt slut

Idag började vi klockan åtta som vanligt. Klockan ringde sex och jag gick upp och duschade. Första lektionen var engelska, vi gick igenom lite grammatik och vi fick skriva lite. Sen hade vi matte. Vi gick igenom en cirkels omkrets och area, det var lätt...som vanligt. Jag vet att det kanske låter som om jag skryter men jag blir ganska uttråkad, vi får så lätta upppgifter och om jag blir klar tidigt så får jag svårare, men de flesta "svåra" uppgifter är också jättelätta. Men jag är hellre uttråkad än har svårt för matte. Sista lektionen innan lunch var samhällskunskap. Halva lektionen så var det eget arbete för vår lärare var på något möte, och sen när hon kom gick vi igenom olika ideologier.

Sen åkte jag och tjejerna till brommaplan och åt pizza, jag åt en hawaii som vanligt - det var supergott, har inte ätit pizza på jättelänge. Sen hade vi även idrott. Det var ledarskaplektion så några treor från en annan skola höll i lektionen, det var ganska kul och mycket motion blev det - jag sprang som en dåre över planen och var lite överambitiös men man vill ju visa upp sin bästa sida för läraren;P

På vägen hem från brommahallarna så gjorde vi sällskap med idrottsläraren, det var lite stelt. Långa tystnader och ingen visste direkt vad man skulle säga, nej jag gillar inte att sitta och småprata med en lärare om saker utanför skolan, det blir alltid så pinsamt och det känns konstigt.

Jag var helt sluta efter idrotten, och jag åkte direkt hem, ikväll ska jag bara ta det lugnt. OM jag orkar ska jag plugga men jag är tveksam om jag orkar, kanske lite innan jag somnar. Imorgon ska jag i alla fall ägna större delen av dagen till att plugga.

Tänkte även lägga upp VECKANS RECEPT: Köttfärspaj

4 portioner

400 g


nötfärs

1 st


gul lök

200 g


champinjoner

2,5 msk


tomatpuré

1 tsk


salt

1 krm


peppar

1 tsk


oregano

1 burk


majskorn

0,5 tsk


timjan

0,5 msk


vetemjöl

1 st


vitlöksklyfta

2 st


ägg

1 dl


riven ost

Pajdeg:

150 g


matfett

3 dl


vetemjöl

3 msk


vatten

1. Mät upp 3 dl av vetemjölet i en skål. Smula sönder 150 g av matfettet i mjölet. Tillsätt vattnet och arbeta ihop massan till en deg. Låt degen vila i kylen ca 20 minuter.

2. Skala och finhacka löken. Fräs löken och champinjonerna i matfettet i en stor stekpanna. Lägg i färsen. Dela sönder köttet med en trägaffel. Stek under omrörning tills färsen fått fin färg.

3. Tillsätt mjöl, vatten, tomatpuré, majs, salt och peppar. Koka i ca 3 minuter. Smaksätt köttfärssåsen med oregano, timjan och ev. pressad vitlök.

4. Sätt på ugnen 225 grader.

5. Tryck ut pajdegen i en pajform, så att botten och kanter blir täckta. Nagga degen med en gaffel. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter.

6. Knäck 2 ägg i en liten skål. Vispa sönder äggen med en gaffel och blanda ner riven ost. Blanda ner ägg och ostsmeten i den avsvalnande köttfärsröran.

7. Häll köttfärsröran i det förgräddade pajskalet och grädda ytterligare ca 25 minuter i mitten av ugnen.

Servera med en sallad.

Mitt omdöme: 3. En god, ganska enkel, köttfärspaj. En nackdel är att pajskaltet måste förgräddas. Men absolut godkänt. Källa: www.tasteline.com
https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-1/406709/images/2008/46814_thumb_19373828.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0