Vecka 4

Nu är det dags igen: Veckans recept.
Jag fortsätter lite på förra veckans taco-tema, denna veckas recet är: Tacotårta
6-8 personer

1 paket


tortillabröd, mjuka (8 bröd)

1,5 dl


isbergssallad, finhackad

1 dl


riven ost

Köttfärssås

1 msk


olivolja

1 st


gul lök(ar)

4 msk


tomatpuré

1 st


vitlöksklyfta(or), pressad

250 g


nötfärs

1 msk


vatten

1 msk


tacokrydda

Guacamole

2 st


avocado(s)

1 st


tomat(er)

1 st


gul lök(ar)

0,5 st


lime

1 tsk


röd chili

Tacoröra

2 dl


kesella

2 msk


tacokrydda

1 msk


chilisås

Garnering

4 st


cocktailtomater

4 st


jalapeño, hela eller feferoni

8 blad


machesallad

0,25 st


rödlök

4 st


grillspett av trä


1. Finhacka löken och pressa vitlöken, fräs i olivolja och tomatpuré i en stekpanna. Tillsätt köttfärs och smaka av med tacokrydda och späd med lite vatten.

2. Finhacka avokado, tomat, gul lök och röd chili, blanda allt och pressa över lime.

3. Rör ihop kesella, tacokrydda och chilisås till en röra. Skär isbergssalladen i smala strimlor.

4. Lägg tortilla på ett fat och lägg hälften av köttfärsen på första lagret, strö över hälften av osten, lägg på ett nytt lager och bred ut hälften av guacamolen, lägg på ytterligare ett lager och bred ut hälften av tacoröran och lägg på hälften av isbergssalladen. Upprepa detta en gång till och lägg eventuellt översta tortilla i en het grillpanna för att få snygga grillränder.

5. Stick 4 grillpinnar med jalapeños (eventuellt rullade i finhackad machesallad) och en cockailtomat genom tårtan. Garnera med machesalladsblad och skivad rödlök. Servera!

Mitt omdöme: Ganska god och tar inte så lång tid att tillaga. Jag var inte så förtjust i tacosåsen som gjordes på kesella, tacokrydda och chilisås- den smakade dipsås. Men det andra var gott - jag ger den 3.5. Allt smakade bra tillsammans, och passade bra ihop.

Lite om dagen
Jag har precis kollat på Las Vegas med familjen.
Idag har jag haft näringslära, matte och samhällskunskap. Halva näringsläran gick åt till att äta frukost, vi åt nämligen det tillsammans, det var så mysigt, mörkt med tända ljus. Men det har varit en bra dag, jag har inte tid att skriva så mycket mer ikväll. Jag kommer antagligen inte kunna skriva förrän på söndag eftersom jag drar till Örebro imorgon. Om jag inte skriver så hörs vi på söndag! Ha en bra helg, det ska i alla fall jag:)
<3
https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-1/406709/images/2008/46814_thumb_19373828.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0