Veckans recept

Skolan gick bra som vanligt. Vi hade engelska, matte och datakunskap. Jobbet gick också bra. Det var väldigt lugnt idag men det var rätt kul, då kan man ju prata mer:) Jag blev så stolt på jobbet idag: Min chef tar tid på mig ibland när jag gör hamburgare för att se hur snabb jag är och hur mycket jag förbättras från gång till gång. Sist när han tog tid så låg jag runt 30 sekunder för att göra en Whopper (klarade på 22 men jag låg mest runt 30). Idag tog han tid igen och gissa vilken tid jag gjorde en Whopper på! 14 sekunder, gissa om han blev imponerad och jag stolt:D

Här kommer i alla fall veckans recept för förra veckan: Trillingnötsbrownie
12 stora bitar

200 g blandade nötter (pistash, valnöt och pekan men man kan ta andra man gillar)
125 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
2 1/2 dl farinsocker
1 dl rapsolja, mild smak
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

1. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg nötterna i en ugnsfast form och rosta i ugnen ca 10 minuter. Låt nötterna svalna.
2. Smält smöret, gärna i mikron. Finhacka chokladen och rör ner den i det varma smöret tills chokladen smält.
3. Vispa ägg och socker. Rör ner chokladblandningen och oljan. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör försiktigt ner mjölblandningen och nötterna.
4. Smörj en form med löstagbar botten, 22 cm i diameter. Häll smeten i formen och grädda i ugnen 30 minuter. Kakan ska vara lite lös när den tas ut. Låt svalna.
5. Förvara gärna kakan i frysen så att den blir lättare att skära. Ta i så fall ut den ur frysen 30 minuter innan den ska serveras.

Källa: Svenska Dagbladet

Mitt omdöme: 5. Helt klart den godaste chokladkakan jag någonsin ätit! Kladdigt god och passar bra till vaniljglass. Rekomenderas starkt!

Smaklig måltid!

https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-1/406709/images/2008/46814_thumb_19373828.jpg

Kommentarer
Postat av: Linda

grymt tjejen! 14 sec..jag är stolt att ha dig som vän:)

2008-03-12 @ 15:03:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0